Het keringshuis

Het keringshuis is het informatiecentrum van de Maeslantkering. Hier kan je zien wat er gebeurd als de deltawerken er niet zijn. Via animaties zie je wat er dan gebeurd met Nederland. Je kan er een rondleiding volgen voor €4,80 dit duurt ongeveer een uur en je gaat om de hele Maeslantkering heen.

De arm

De arm van de Maeslantkering bevat een buis met een diameter van 1,87 meter. Het metaal is 30 cm dik. De kleur van de arm is wit, omdat dat zonlicht reflecteert en het uitzetten door de warmte minder wordt. In de verf zitten ook kleine glitter achtige deeltjes die dit extra doen. De arm van de Maeslantkering is even lang als de Eiffel toren

Het gewricht

Het gewricht van de arm bestaat uit een kogelgewricht die alleen horizontaal kan bewegen. Om dit kogelgewricht soepel te laten draaien heb je een smeersel nodig zoals olie, of vet. De Maeslantkering gebruikt teflon platen, een dikke plastic plaat die vloeibaar wordt aan de buitenkant als het kogelgewricht draait. Hierdoor draait de arm soepel.

Maeslantkering gracht

De gracht van de Maeslantkering, waar de dam aan de arm in rust, is 12 meter diep en is helemaal van beton gemaakt. De steunpalen van de dam tillen al het gewicht van de hele arm. Als de dam opengaat stroomt er water in de gracht zodat de druk op de steunpalen verminderd wordt.

Maeslantkering

Ontwerp

driehoek

Naar ontwerp

Bekijk hier hoe het is ontstaan, wat de uitdaging was en wat er mee is opgelost.

Wie heeft het gemaakt?

De maeslantkering is gemaakt in opdracht van de overheid. Het is gemaakt om de deltawerken te af te maken en de waterverdediging van Nederland te verbeteren.


Hoe ziet het eruit?

De Maeslantkering zijn 2 grote metalen armen die via een scharnier in elkaar kunnen schuiven en zo een dam creëren. De metalen buizen zijn wit en de lengte van de armen zijn even lang als de eiffeltoren.


Ontwerp

Verwissel naar ontwerp

Maeslantkering

Functie

driehoek

Naar functie

Door op de knop te drukken kunt u wisselen van functie naar ontwerp.
kruisje

Wat was het probleem?

Het probleem van dit project was dat er iets moest gebeuren aan de waterverdediging van Zuid-holland. Er ware 2 opties, de dijken verhogen of een nieuw project wat het water ging tegenhouden tijdens stormen. De dijken verhogen was heel duur en zou lang duren, dijken verzakken ook na lange tijd.


De vraag?

Wat kon er in plaats van de dijken gebouwd worden? De maeslantkering ligt onderweg naar de haven van Rotterdam, een drukke route voor de scheepvaart. er kan dus geen dam gebouwd worden, dit zou de Rotterdamse haven uit zijn functie halen, wat voor grote financiële verliezen lijdt.


Wat was de uitdaging?

De uitdaging was dus om het water tegen te houden en tegelijkertijd de scheepvaart niet te hinderen. Omdat heel Zuid-Holland kwetsbaar is zonder de maeslantkering moest er goed nagedacht worden over wat er kwam


Was is het vernuft?

De ingenieurs kwamen met het idee om een inschuifbare dam te maken. Deze dam schuift in als er storm is en het water vanuit zee de Rotterdamse haven in gaat. Omdat er veel druk op de dam komt kan deze niet te lang

Functie

Verwissel naar functie